کد مطلب:37300
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:32
با اينكه خدا و پيامبر مي دانستند كه امام حسين ( عليه السلام ) كشته مي شود و شمر قاتل آن حضرت است ، آيا شمر را مي توان مقصّر دانست ؟
كشتن امام حسين ( عليه السلام ) به دست شمر ظلم و ستم محسوب مي گردد و كار وي از نظر عقلا محكوم و قبيح است؛ چرا كه وي اين جنايت را با اختيار انجام داده و كسي وي را در اين كار مجبور نكرده است؛ بدين لحاظ او به خاطر كار خويش شايسته كيفر خداوند و عقوبت دائمي مي باشد . براي روشن شدن مطلب به اين مثال توجّه كنيد :
اگر معلّمي بداند كه دانش آموزي در يك مادّه درسي نمره لازم را نمي آورد ، آيا اين دانستن تأثيري در نحوه درس خواندن دانش آموز دارد ؟ آيا مي شود گفت كه به دليل اينكه معلم مي دانست ، او نمره لازم را در آن درس كسب ننمود ؟ واضح است كه چنين نيست؛ زيرا در اقدام به هر كاري اراده و تصميم فاعل آن شرط اساسي است .
بنابراين ، علم خدا و رسول خدا به اينكه شمر امام حسين ( عليه السلام ) را مي كشد ، علّت كشتن وي نيست ، بلكه شمر به اختيار خويش اقدام به كشتن امام حسين ( عليه السلام ) كرده است؛ وي با برخورداري عقل و شعور كافي زشتي عمل خويش را درك مي كرده است؛ پس اگر شمر ، شمر شده و در نظر خدا و رسول او و پاكان جهان منفور گرديده ، بر اثر كار ناشايسته خودش بوده است .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.